Канон святителя Василия Великаго. Творение Иоанна Дамаскина, глас 2.
Песнь 1
Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.
Твоему гласу подобаше приити, Василие, начати хотящим хвалы твоя, но, отче, мольбу прием, благодать подавай независтно нам.
Добродетелей ты жестокий шествовал еси путь, в гладкий достигл еси и несопротивный Небесный восход и всем явился еси образ, Василие.
Страстное взыграние, томящее плоть, любомудрия желанием наказал еси, темже в нетленных водворяешися Царствиих, отче Василие.
Душевныя страсти благопотребно, Василие, вкупе же и телесныя, духовным посекл еси мечем, себе же Владыце жертву принесл еси.
Ты, быв неизреченных таинник, Василие, Христову Царствию тайнонаучил еси, священне отче, яве Троический свет облистал еси нам.
Богородичен: Кто изрещи Твое по достоинству возможет, еже паче слова зачатие? Бога бо родила еси плотию, Всечистая, нам явльшася Спаса и Господа.
Песнь 3
Ирмос: Утверди нас в Тебе, Господи, Древом умерщвлей грех, и страх Твой всади в сердца нас, поющих Тя.
Спритече Христову и спросия память твоя, отче, Рождеству, Егоже несказанное таинство твоими ученьми яве сотворил еси.
Страхом Господним утверждаем, начало бо мудрости сей есть, любовию лучшею вперился еси премудрости, о Василие.
Наказания быв всякаго исполнен, не токмо дольнаго и попираемаго, много же паче лучшаго, показался еси миру свет, Василие.
Василие премудре, вшел еси деянием, и деяние вшествие видения Божественнейшаго показал еси, и сущих разуму научился еси яве.
Богородичен: Безсеменно во чреве Бога зачала еси и раждаеши несказанно воплощенна, на Негоже зрети не смеют, Чистая, Небесных силы, Приснодево.
Седален, глас 8.
Премудрости слова навык и писание закона отложив, всем проповедал еси благодати слово и душ скрижали угладил еси словесы твоими, в нихже начертал еси Божественная учения. Темже и мрак прошед облаком покрова телесе, и просиял еси духом, святителю Василие. Моли Христа Бога грехов оставление подати чтущим любовию святую память твою.
Песнь 4
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твоего смотрения, и прославих Тя, Едине Человеколюбче.
Украшается Рождеством Христова невеста Церковь, тако и памятию твоею, всеблаженне.
Непреборим явился еси, по Бозе боря, Василие, во всех Того повелению покаряяся.
Церкви подадеся от Бога ограждение и стена тверда, Василие всеблаженне.
Сопротивобожным сечиво ты секательное и огнь, поядаяй прелесть, явился еси, отче Василие.
Богородичен: Молим Тя, Чистая, яже Бога безсеменно заченши, присно молити за рабы Твоя.
Песнь 5
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи, во свете Твоих повелений настави нас, разве бо Тебе, иного бога не знаем.
Водит воистину сугуб Церковь праздник днесь обрезания, яко младенца Владыки, явльшагося на земли, и память раба, мудра и треблаженна.
Непостижимый свет почив в тебе, преподобне, пресветлу свещу миру тя показа Христос, темже память твою поем, Василие.
Всетемно написанное в Синаи бытие Моисеем, ты, сказуя от Божественных сокровищ, начертал еси всем, преблаженне Василие.
Ни законоположник Моисей, ни первее закона Иосиф бысть, иже по тебе пищи пшеницомеритель: Божественныя бо плоти сам раздробитель явился еси, Василие.
Богородичен: Тебе, рождшей Христа, всех Содетеля, зовем: радуйся, Чистая, радуйся, Свет возсиявшая нам, радуйся, вместившая Бога Невместимаго.
Песнь 6
Ирмос: Бездна мя многа греховная окружает, и вопию Ти, пророка подражаяй: от тли мя, Господи, возведи.
Напитал еси души, тающия гладом, нищих обильно и алчущих сердца всякаго исполнил еси, Василие, Божественнаго веселия.
Напитал еси, богатно алчущия пищею Небесною: хлеб бо Ангельский есть слово твое, Василие, имже изряден пшеницодавец был еси.
Собрал еси пчельный, Василие, люботрудно добродетели всякия цвет и, худог быв, в нихже ублажаешися.
Потщался еси мира отлучитися и с Богом пожити, темже нестоятельная и тленная, всеблаженне Василие, оставль, пребывающая, яко мудр, стяжал еси.
Богородичен: Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко к Нерушимей Стене и Предстательству.
Кондак, глас 4.
Явился еси основание непоколебимое Церкве, подая всем некрадомое господьство человеком, запечатлея твоими веленьми, небоявленне Василие преподобне.
Икос:
Целомудрия чаша, уста премудрости и степень учений, Василий Великий всем облистает мысленно. Приидите убо, и станем в дому Божии, тепле взирающе, чудесы сего красящеся, якоже лучею, облиставшеся жития, чистым духом прохлаждшеся, подобящеся того вере, и теплоте, и смирению, имиже дом явися естества Божия. К немуже вопиюще, поем: небоявленне Василие преподобне.
Песнь 7
Ирмос: Образу златому, на поле Деире служиму, трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления, посреде же огня ввержени, орошаеми, пояху: благословен еси, Боже отец наших.
Образ Отца Сын, и Сына Дух есть. Ты же Духа, о Василие, несквернено зерцало, дом же всея Троицы. Блаженна память твоя, и славящии ю воспрославляются.
Углубив ум во глубины Божия непостижимыя и собрав многоценный ты бисер разума, наполнил еси мир премудростию и звати научил еси: благословен еси, Боже отец наших.
О, едино дохновение ума священных сопруг, якоже едина душа во двою телесех нераздельно: в Григории Василий, желанием Божественным совокуплени, в Василии же Григорий, ныне молите Христа о стаде вашем.
Отец сирот, и вдов защитник, и богатство нищих, болящих утешение и сущих в богатстве окормление, старости жезл явился еси, и наказание юности, и монашествующих добродетели правило, Василие.
Очистив от всякаго тиннаго сквернения ум, Василие, сразсмотрил еси духовная желанным твоим духом. Темже, воспевая Троицу, со дерзновением взывал еси: благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Тя купину Моисей в горе Синайстей огнепалиму, Чистая, провидяше, приемшую неопально нестерпимую зарю Неизглаголаннаго Существа, соединившагося дебельству плоти единыя в Нем святых Ипостасей.
Песнь 8
Ирмос: Неизреченною мудростию составльшаго всяческая Бога Слова и от не сущих во еже быти приведшаго, благословите, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.
Несказанным Промыслом даровавшаго Василия миру, свет благочестия, трубу же Богословия, благословите, дела Господня, Господа.
Богатным действом всельшася в мудраго Василия и тем благочестно Богословившаго, благословите, дела Господня, Господа.
Божественных твоих словес насладившиися, Василие, непрестанно в твоей памяти торжествующе, вопием: благословите, дела Господня, Господа.
Лучи словес испустил еси, Василие, миру, светом наставляющия Едино чествовати Тройческое Естество: благословите, дела Господня, Господа.
Богородичен: Из Отца, прошедшаго прежде век, и безлетнаго Бога Слова и в последняя возсиявша из Девы, благословите, дела Господня, Господа.
Песнь 9
Ирмос: Яже прежде солнца светильника Бога, возсиявшаго, плотски к нам пришедшаго из боку Девичу, неизреченно воплотившая, Благословенная, Всечистая, Тя, Богородице, величаем.
Перваго пастыря, яко овча верное Христово, Василие, живоносным стопам последовал еси, мучителю бо твою душу, отче, предал еси, доблественне предбедствуя о Церкви, всеблаженне.
Церковное всесвященное Христово видев совокупление, твоим украшено святительством, мудре, всегубитель, яко от грома, тресновен быв, падеся мучитель, сущия бо в тебе Духа зари не стерпе, Василие.
Апостолов седалища, лика же страдалец Христовых, патриархов скинии, и праведных сладости, и радости пророков сподобился еси, Василие: Богородицы бо служитель и Троицы таинник был еси.
Богородичен: Превыспренняя водами покрываяй Един Господь, востязуяй море, бездны же изсушаяй, из Тебе, Чистая, плоть восприемый, от Вифлеема тщится ко Иордану креститися плотию.
Светилен.
Любомудрия желанием обрезал еси, отче, души твоея покрывало, и миру показался еси, яко солнце, чудесы, и верных озарил еси мысли, Богомудре, Троицы таинниче, о Василие мудре, и служителю Богородицы.